Vols ser més creatiu? Medita!

El que per experiència ja coneixien alguns dels que mediten, s'ha convertit en un altre d'aquests coneixements provats científicament: meditar incrementa la creativitat, facilitant la capacitat de resoldre problemes que requereixen solucions imaginatives, no sempre lògiques, i de pensar solucions innovadores sense quedar-se atrapat en intentar aplicar infructuosament les solucions "de manual".

La meditació té nombrosos beneficis, tant a nivell físic com mental. Meditar, encara que sigui uns pocs minuts al dia, pot ajudar-nos a reduir l'estrès, l'ansietat, a millorar la nostra capacitat de gestionar les emocions i fins i tot a millorar la nostra relació amb els altres. I per si això fos poc, pot facilitar algun "eureka"!

Aquests efectes es descriuen en tres estudis de l'any 2012. En el primer [1] es mostra que la meditació en atenció plena (mindfulness) pot millorar la capacitat de resoldre problemes que requereixen una solució nova o certa "intuïció" i per als quals una solució ja emprada en la resolució de problemes similars no funciona.

En el segon estudi [2], es va valorar l'efecte de la meditació en dues maneres de pensar diferents: el pensament divergent i el convergent. Un exemple del primer seria trobar nous usos i aplicacions a objectes ja existents (una forma de creativitat); mentre que del segon, seria trobar el punt en comú de tres paraules diferents. En l'estudi es van estudiar dos tipus de meditació, l'atenció en un objecte, en què es focalitza l'atenció en diferents parts del cos, i la meditació d'observar el pensament i les sensacions de manera oberta, acceptant tot el que apareix sense entrar en valorar el seu contingut o en jutjar si ens agrada o no. Els resultats de l'estudi mostren com el segon tipus meditació té un efecte positiu en promoure el pensament divergent.

Finalment, en un altre estudi [3] es va analitzar la relació entre la meditació en atenció plena i la rigidesa cognitiva, l'obcecació que, basada en l'experiència i coneixements, ens fa cecs davant solucions òbvies a certs problemes, impedint la capacitat de trobar solucions innovadores. És el aferrar-se a velles solucions pensant que seran infal·libles en tota situació, o el creure que problemes nous són de fet problemes coneguts -quan en realitat no ho són- i entossudir-se a aplicar la mateixa solució, que en aquest cas no funciona, sent incapaços de veure que ens trobem davant d'una situació nova que requereix una aproximació diferent. I això es pot accentuar encara més si un es creu un "expert" en aquest tipus de problemes. En l'estudi es demostra que la meditació té un efecte positiu en disminuir la rigidesa cognitiva, evitant el desestimar, per la força de l'hàbit, solucions noves o adaptades a noves circumstàncies o problemes.

En resum, ja sigui per crear una obra d'art, dissenyar un web, o solucionar problemes a la feina, dedicar uns minuts al dia a la meditació ens pot ajudar a ser més creatius ia lliurar-nos d'un munt de preocupacions i mals de cap.


[1] Ostafin, B. D., and Kassman, K. T. (2012). Stepping out of history: mindfulness improves insight problem solving, Conscious Cogn, 21, 1031-1036.

[2] Colzato, L. S., Ozturk A., and Hommel B., (2012). Meditate to create: the impact of focused- attention and open-monitoring training on convergent and divergent thinking, Front Psychol, 3:116.

[3] Greenberg, J., Reiner, K., and Meiran, N. (2012). “Mind the trap”: mindfulness practice reduces cognitive rigidity, PloS one, 7: e36206.