Retir de shamata i vipassana

Marina Brucet
del 22 setembre 2017 al 25 setembre 2017

***NOTA: També es pot fer el retir només el cap de setmana***

Shamata significa quietud, o calma, mental, i es cultiva per mitjà d'enfocar l'atenció cap a un objecte determinat, de manera que guanyem concentració, calma i espai mental, al mateix temps que cultivem un estat mental relaxat i alhora clar i lúcid. Una ment distreta és una ment vulnerable i esclava de les emocions i actituds destructives. En renunciar a la nostra capacitat d'escollir en què posem la nostra atenció, instant a instant, ens fem esclaus d'obsessions, impulsos compulsius o pensaments i visions limitades i distorsionades de la realitat. Quan allò que ens distreu ens agrada, ens lliurem cegament i contents amb això, inconscients d'estar cultivant una ment indisciplinada que, quan allò que ens atrapa és desagradable o ens fa mal, ens porta irremeiablement a patir, amb preocupacions, obsessions, i demés.

I al contrari: una ment enfocada y equilibrada és una ment sana, que obre un espai perquè sorgeixi una satisfacció interior profunda y un millor saber estar en el món y en un mateix, i és una base fonamental a partir de la qual podrem conèixer-nos millor a nosaltres mateixos i desenvolupar tot el nostre potencial.

En aquest retir utilitzarem principalment dues tècniques per al cultiu de shamata: l'observació de la respiració i l'observació de la ment i els processos mentals.

Sobre la base d'una ment en calma cultivada mitjançant la pràctica de shamata, es desenvolupa la pràctica de vipassana, que observa i indaga en la pròpia experiència. La pràctica de vipassana és un mètode d'investigació que, mitjançant l'aplicació de l'atenció conscient i l'anàlisi, ens permet observar, en primera persona, la nostra experiència i identificar i destruir les idees supersticioses que distorsionen la nostra visió de la realitat i que són causa d'infelicitat. Així, es desenvolupa una visió lúcida des de la qual és possible cultivar en la direcció correcta la nostra felicitat i també, conscients de que tots desitgem ser feliços i reconeixent la nostra responsabilitat en el benestar universal, la dels altres.

«En allò vist, hi ha tan sols allò vist; en allò escoltat, tan sols allò escoltat; en allò sentit, tan sols allò sentit; en allò conegut, tan sols allò conegut.»

Bahiya Sutta. Udana 1.10

Malgrat que les nostres accions estan dirigides directament o indirectament a trobar satisfacció, la realitat és que poques vegades l’obtenim, que quan l'obtenim la perdem amb facilitat o bé que obtenim el contrari. Segons el budisme busquem la felicitat en la direcció equivocada, cultivant les causes errònies, que no només no ens donaran allò que anhelem, sinó que resultaran en l'oposat; d'acord al budisme, tota la nostra insatisfacció i patiment tenen com a causa fonamental la ignorància: confonem el cos amb el lloc on resideix un jo real; les sensacions agradables, amb felicitat genuïna; la ment, amb el jo real; i els fenòmens, amb objectes reals, amb entitat pròpia, auto-existents.

La proposta budista és deixar de buscar la felicitat de forma supersticiosa, instintiva i irracional, i aturar-se a observar la realitat, per trobar les causes correctes d'una felicitat de millor qualitat. Tot i ser allò que motiva les nostres accions, les nostres vides, intentem satisfer aquest desig de felicitat a cegues, instintiva i compulsivament, des de la ignorància, sense aturar-nos ni tan sols un instant a qüestionar-nos si aquest, l'objectiu més important de la nostra vida, l’estem buscant en les causes justes, sense qüestionar-nos si allò que fem dóna el fruit esperat —autèntica felicitat—, sense reflexionar, des de l'observació i l'experiència, sobre quines són les causes d'una autèntica satisfacció i benestar.

La pràctica del vipassana, sobre la base de shamata o calma mental, ens ajuda a eradicar aquesta ignorància, a conèixer-nos millor i a abandonar tot allò que ens provoca insatisfacció i patiment i tots els impulsos que ens esclavitzen, guanyant així una llibertat genuïna i fonamental.

A qui va adreçat

Aquest curs és apte per a qualsevol persona que tingui interès a aprendre les tècniques que es proposen. Aquestes tenen el seu origen en el budisme, si bé l'aproximació serà universal i oberta a tot tipus de persones.

Estructura del retir

El retir es farà en una atmosfera de silenci. El seu format és eminentment pràctic, combinant instruccions tècniques clares i senzilles amb nombroses sessions de pràctica. ES POT PARTICIPAR AL RETIR COMPLET, O NOMÉS EL CAP DE SETMANA.

Horari

El primer dia s'espera l'arribada dels participants a partir de les 18:30h, i hi haurà una sessió d'introducció al curs després de sopar. La sortida té lloc l’últim dia després del dinar.

Aportació 
Tot el retir: 165€ Inclou curs, allotjament i menjars.
Només cap de setmana: 110€ Inclou curs, allotjament i menjars.

Marina Brucet és llicenciada en Bioquímica i Biologia Molecular i Doctora per la Universitat de Barcelona. Estudiant y practicant de budisme des de fa anys, ha estudiat amb renombrats mestres de la tradició del budisme tibetà com el Dalai Lama, Lama Zopa Rinpoche, Lama Jampa Monlam i Khensur Jampa Tegchok, entre altres, i ha completat el programa d'estudis avançats Masters Program of Advanced Buddhist Studies of Sutra and Tantra, de sis anys de durada, a Lama Tzong Khapa Institute, Itàlia, així com un retir individual de meditació d'un any, entre altres. Ha traduït diversos textos de pràctica i de filosofia, i en l'actualitat combina els retirs de meditació amb l'ensenyament de la meditació i la filosofia budista, impartint tant cursos especialitzats com més generals, amb un enfocament que sempre té en compte el context i les circumstàncies de la vida occidental.